GEMPAR..!!!! TAHUKAH ANDA SIAPA SEBENARNYA LELAKI INI..???? TUMBUKAN SILAT YANG MENUMPASKAN BRUCE LEE....


Ramai generasi muda sekarang seakan lupa sebenarnya seni Silat Melayu lebih dih0rmati dan mempunyai kuasa yang lebih hebat berbanding seni kung fu. Penulis sendiri telah bertemu dengan salah se0rang mahaguru silat gayung untuk mendengar sendiri kisah pertarungan antara Bruce Lee dengan Dat0 Me0r Rahman.

Semuanya bermula pada 1970, bila Dat0 Me0r mengadakan persembahan silat selama dua minggu di 0saka Jepun. Semasa di 0saka inilah Seni Silat Gay0ng dan Dat0 Me0r Rahman mendapat liputan media yang sewajarnya dan mula dikenali ramai. Bermulalah cabar mencabar bertitik t0lak daripada 0saka Jepun.

Pada tahun 1972, anak murid Bruce Lee datang untuk cabar Dat0 Me0r di Taiping. Selepas itu Bruce Lee bertemu sendiri dengan Dat0 Me0r di H0ng K0ng pada tahun 1973.Bruce Lee yang terkenal menerusi filemnya The Way Of Drag0n telah menumpaskan Chuck N0rris dalam filem tersebut. Ketangkasan kung fu Bruce Lee dengan gaya Wing Chun sekarang ini sudah b0leh dilihat menerusi gaya kung fu dalam filem IP Man.

Ketika zaman gemilang beliau, Bruce Lee giat mencabar mana mana guru seni mempertahankan diri untuk menguji kehandalan beliau. Antara yang dicabar adalah mahaguru silat gay0ng Malaysia, Dat0 Me0r Abd. Rahman.

Pada tahun 1973, Mahaguru Dat0’ Me0r Abdul Rahman telah keluar negara untuk melawat saudaranya yang menetap di England. Pemergian beliau ditemani 0leh Dat0’ Syed Ahmad Jamalullail, seorang saudaranya.

Setelah memperkenalkan dirinya sebagai Bruce Lee, si Raja Kung Fu, Bruce Lee telah mencabar Dat0’ Me0r Abdul Rahman agar bertarung dengannya. Beliau ingin melihat sejauh mana hebatnya seni mempertahankan diri milik 0rang Melayu yang dinamakan silat itu.
Bruce Lee dengan angkuhnya berkata jika Me0r Abdul Rahman menang dalam pertarungan itu, silat Me0r Abdul Rahman adalah yang terbaik, tetapi jika Bruce Lee pula yang memenangi perlawanan itu, Seni Jeet Kune D0 ciptaannya adalah yang terbaik di dunia.

0leh kerana Bruce Lee terus mendesak, maka Dat0’ Me0r Abdul Rahman akhirnya menyahut juga cabaran daripada Bruce Lee tersebut. Untuk mengelakkan keadaan daripada menjadi gempar, Bruce Lee dan Dat0’ Me0r Abdul Rahman dengan ditemani o leh beberapa orang menuju masuk ke dalam bilik tetamu di lapangan terbang tersebut.

Sebaik sahaja melihat Dat0’ Me0r Abdul Rahman telah bersedia, Bruce Lee pun dengan kepantasan serangan kakinya pun mula mengasak. Setelah beberapa serangan berjaya dielak, akhirnya Dat0’ Me0r Abdul Rahman tiada pilihan lain melainkan bertindak balas dengan melepaskan satu pukulan tangan (Kipas Senandung) yang tepat mengenai rusuk Bruce Lee.

Pukulan tangan Dat0’ Me0r Abdul Rahman yang nyata berbisa telah menyebabkan Bruce Lee jatuh tersungkur dan menggelupur kesakitan. Kerana belas kasihan ke atas Bruce Lee, Dat0’ Me0r Abdul Rahman pun menawarkan bisa pukulannya ke atas Bruce Lee menggunakan air yang did0akan dan disapu ke kawasan sakit tersebut.

Setelah Bruce Lee pulih daripada kesan pukulan Dat0’ Me0r Abdul Rahman tersebut, akhirnya Bruce Lee dengan rendah diri, mengakui kehebatan Dat0’ Me0r Abdul Rahman dan ilmu silat yang dimilikinya.

Sebelum daripada itu, pada tahun 1972, ser0mb0ngan pakar-pakar Kung Fu H0ng K0ng telah datang ke Malaysia untuk mencari t0k0h-t0k0h seni beladiri yang dapat bertarung dengan Bruce Lee.
R0mb0ngan pakar Kung Fu ini telah berjumpa dengan Dat0’ Me0r Abdul Rahman di Taiping. Dalam pertemuan tersebut, mereka telah mencabar Dat0’ Me0r Abdul Rahman untuk menunjukkan keb0lehan beliau. Dat0’ Me0r Abdul Rahman telah menangkap serta mengunci kesemua enam 0rang ahli-ahli Kung Fu tersebut.

Kemudian, Dat0’ Me0r telah menyuruh ahli-ahli Kung Fu tersebut bertemu dengan murid kanannya pula iaitu Cikgu Ahmad bin Lazim. Kesemua enam pengikut Bruce Lee itu tumpas di tangan Cikgu Ahmad Lazim.

Memandangkan Bruce Lee masih muda dan mentah, Dat0’ Me0r Abdul Rahman telah menasihati Bruce Lee agar melupakan sahaja niatnya hendak mencuba beliau. Namun, Bruce Lee tetap berdegil juga.

Tidak lama selepas peristiwa pertarungan Bruce Lee dengan Dat0’ Me0r Abdul Rahman ini, Bruce Lee dilap0rkan telah meninggal dunia di H0ng Ko0ng akibat penyakit misteri.(Menurut Daniel In0sant0, murid kanan Bruce Lee, di hari-hari terakhir Bruce Lee sebelum beliau ditemui mati, Bruce Lee giat mengkaji tentang Seni Silat Melayu.

Pada tahun 1973, Bruce Lee meninggal dunia pada 20 Julai 1973. Menurut Dr Langf0rd yang merawat Bruce Lee, beliau berkata tiada siapa yang membunuh Bruce Lee, Bruce Lee yang membunuh dirinya sendiri dengan mengambil dadah secara berlebihan.

bruce lee 1aGambar (Bruce Lee & Dan In0sant0 dalam Filem ”Game 0f The Death”)
Kini tugas Bruce Lee disambung 0leh Daniel In0sant0, sebagai satu-satunya pewaris JKD yang ditauliahkan 0leh Bruce Lee. Daniel In0sant0 telah memasukkan Silat sebagai sebahagian daripada mata pelajaran Jeet Kune D0 nya.)

Cerita pertarungan itu telah tersebar secara meluas dikalangan pengamal bela diri antarabangsa, tetapi menjadi sudah sekian lama rahsia itu tersimpan rapi disebabkan fakt0r yang tertentu.
Rentetan dari kisah yang tersebar itu wartawan majalah Black Belt telah mengeluarkan lagi sekali artikel berkenaan Silat Seni Gay0ng dan Dat0 Me0r Rahman pada tahun 1974. Di kalangan masyarakat awam pula, terdengar juga desas desus pertarungan Bruce Lee ini sebenarnya adalah dengan Dicky Zulkarnain seorang akt0r Ind0nesia yang terkenal dalam cerita persilatan Si Pitung yang dihasilkan pada tahun 1970.

Namun begitu Dicky Zulkarnain sendiri pernah menafikannya pada tahun 1987 di Kejuaraan Silat Sedunia di Kuala Lumpur dan mendakwa 0rang yang menewaskan Bruce Lee ialah se0rang mahaguru yang berada di sini (di dalam stadium tersebut).

Terdapat juga kisah lain dimana Bruce Lee pernah ditewaskan oleh pakar sha0lin, kung fu dan mereka yang tidak berpuas hati dengan beliau. Walaubagaimanapun, apa sahaja cerita sebenar yang berlaku hanya diketahui 0leh rakan rakan Bruce Lee yang berada bersamanya ketika kejadian tersebut.

Diakui sendiri 0leh salah seorang mahaguru seni silat gayung masih ada bahawa tumbukan Kipas Senandung itu memang amat berbisa dan punyai kekuatannya sendiri. Pesilat yang menjaga agama, akhlak dan belajar ilmu dengan tujuan yang benar memang akan mewarisi seni silat yang hebat dan luar biasa. Semua itu adalah anugerah daripada Allah SWT yang hanya diberikan sedikit kepada hambanya yang berjuang ikhlas untuk menjaga agama dan bangsa.

Difahamkan, anak murid Dat0 Me0r yang mewarisi tumbukan Kipas Senandung (yang tumpaskan Bruce Lee) ini masih ada namun berada dalam keadaan pasif dan tidak men0nj0l di kalangan masyarakat. Ilmu yang ada hanya digunakan untuk tujuan tertentu ketika waktu terdesak sahaja bagi menjaga agama, bangsa dan tanahair.

0leh itu, generasi muda Melayu sekarang perlulah aktif mempelajari ilmu persilatan ini bagi menjaga maruah bangsa dan agama. Usah terlalu agung wira wira dalam filem luar, seni silat Melayu juga sudah terbukti lebih hebat dan handal. Tuntutlah ilmu. 



SUMBER : CERITA GEMPAK KOMUNITI